Pardubické letiště jede na vlně boje proti koronaviru

ukrajinsky_ruslan_kratce_po_dosednuti_na_rwy_v_pardubicich.jpg
  • 3.4.2020
  • machovai

Během uplynulých 14 dnů bylo na pardubickém letišti rušno. Přistávalo zde jedno velkokapacitní letadlo za druhým.  Čtyři letouny Ruslan AN-124 přivezly z Číny celkem 213 tun zdravotnického materiálu. Šlo o nedostatkové roušky, ochranné obleky, respirátory a testovací sady. Zároveň jsme přispěli k vzájemné pomoci států zabezpečením přepravy ochranných obleků pro Španělsko letounem Herkules C 130 a naložením dvou Airbusů rouškami a respirátory pro Slovinsko.  

Přijetí a odbavení letounu je především záležitostí letištních specialistů, ale z důvodu velkého objemu přepravovaného nákladu se na každém příletu podílelo více jak sto vojáků a tři desítky nákladních automobilů ze 14. pluku logistické podpory.  „Přepravovaný materiál bývá standardně uložený na paletách, ale tentokrát se na nich vršily i stohy volných krabic. Téměř všechny letouny byly plné takřka po střechu. Pro vykládku tedy nebylo možno použít pouze manipulační techniku a tak nezbývalo než vytvořit „živý řetěz“ a tuny materiálu vyložit manuálně. Bez vzájemné spolupráce by to tentokrát nešlo, takovou kapacitu lidí nemáme. Se 14. plukem logistické podpory sídlíme v jednom areálu a vzájemně si vypomáháme v různých oblastech“ hodnotí přepravu zastupující velitel major Ladislav Hrabala.

Pro letiště v Pardubicích je přijetí velkých transportních letounů běžnou záležitostí. Ročně se zde odbaví v průměru šest takových letů, ale jak se zdá, pro letošní rok bude toto číslo vyšší. Přestože jde o standardní proces, nic se nesmí podcenit. Personál musí být stoprocentně vyškolený a připravený, ať už jde o řídící letového provozu, specialisty letištního zabezpečení, radiotechnických služeb nebo třeba dostatečně silnou směnu hasičů. Velící důstojníci zase musí být dostatečně zkušení, musí umět  operativně reagovat a přijímat takové postupy, aby bylo každé odbavení efektivní a bez zbytečného prodlení.

Fotogalerie