Desítky letadel brázdily prostor nad pardubickým letištěm. Probíhala zde 25. Aviatická pouť ing. Jana Kašpara

img_1615.jpg
  • 25.6.2015
  • Karel Beneš

     Na tisíce návštěvníků přilákalo letiště v Pardubicích o prvním červnovém víkendu. Konal se tu již 25. ročník Aviatické pouti ing. Jana Kašpara. Ten letošní byl navíc věnován 75. výročí bitvy o Británii a 70. výročí konce druhé světové války. Po oba dva dny bylo letiště pro návštěvníky otevřeno po celých 12 hodin a program byl opravdu doslova nabitý. Aviatická pouť slavila čtvrtstoletí svého konání, během nějž se stala pro mnohé legendou a dostala se do povědomí lidí v celé Evropě.
      Program Aviatické pouti, pojmenované po průkopníkovi a zakladateli letectví v českých zemích Janu Kašparovi, byl  zahajován  vždy v pravé poledne průletem letecké techniky Centra leteckého výcviku v Pardubicích, které předvedlo divákům formace  vrtulových, proudových i dopravních letounů provozovaných na letišti Pardubice.   Zvýšeným podílem na tradiční Aviatické pouti oslavil s.p. LOM Praha 100. výročí zahájení sériové výroby leteckých pístových motorů v českých zemích.
    I když byl po oba dny program téměř identický, ten  nedělní byl navíc obohacený o ceremoniál, při němž organizátoři vzpomenuli  plk. Rudolfa Borovce, pardubického rodáka, který prezentuje paletu  letců odbojářů, jež za svobodu své vlasti neváhali položit život. Armáda České republiky, resp. Správa letiště Pardubice věnovala úsilí k získání informací a historických dokumentů  o jeho nasazení při bojích ve Francii, zapojení do operací v rámci RAF a bojů při SNP, kde padnul do léčky nepříteli a byl zastřelen. V předvečer Aviatické pouti byly u hrobu plk. Borovce položeny květiny a v prostoru pozemních ukázek AČR mu byla věnována samostatná expozice shromážděných dokumentů.
     Hlavní program, čítající na sedmdesát vzletů, byl z velké části zaměřen na ukázky řady druhoválečných letadel všech typů.  Ve spojení s velkoprostorovým divadlem pozemních dobových představení se organizátorům podařilo propojit dění na zemi a na nebi, při němž se odehrávaly scény druhé světové války a bitvy o Británii. Diváci byli tak zaměstnaní představeními a ukázkami, že občas nevěděli, na co se dívat dřív.
      V řadě leteckých vystoupení se představilo mnoho domácích i zahraničních letounů. Jejich výčet by dal na dlouhý seznam, avšak za všechny stojí  zmínit  alespoň vystoupení amerického dvoutrupého stíhacího letoun P-38 L Lightning, Lockheed Electra 10A, jejímž vlastníkem byla Baťova továrna, vystoupení předního českého akrobata Martina Šonky, skupinovou akrobacii Flying Bulls CZ či vystoupení letounů Trenér Z 26. Obdiv diváků bezesporu patřil ženě-kaskadérce, pózující za letu na křídle dvouplošníku.
     V bohatém programu nezůstala  pozadu ani Armáda České republiky, když se představila kombinovaným průletem letounu Jak 40 doprovázeného na křídlech letouny Jas 39, vrtulníky Mi-24 a Mi-17 předvedly záchranu pilota a sólový let, letoun L 159 demonstroval útoky na pozemní cíle a z vrtulníku Mi-17 se k zemi snesla skupina vojenských parašutistů. Statická ukázka nabídla jak leteckou, tak automobilní techniku od regionálních útvarů a úspěch sklidila i vědomostní výstava projektu POKOS.
     V pozemním programu nechyběli členové klubů vojenské historie v dobových uniformách  s historickou kolovou technikou a výzbrojí. Pro děti bylo připraveno mnoho atrakcí včetně soutěží, nechyběli modeláři, stánkoví prodejci, hasiči, autoveteráni a mnohé další.
      Pětadvacátá  Aviatická pouť přinesla možnost aktivně strávit víkend na pardubickém letišti.  Vysoká návštěvnost potvrdila, že město Pardubice není jen městem perníku, dostihů a sportu, ale Aviatická pouť ing. Jana Kašpara se stala jeho symbolem uznávaným v celosvětovém měřítku.

kpt. Iva Machová, Správa letiště Pardubice